فراتر از بدحجابی و بیحیایی دختران جوان ایرانی
مm نصراصفهانی | يكشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ب.ظ
نویسنده : زهرا چیذری
با وجود آنکه حدود 9 سال از مصوبه ساماندهی مد و لباس میگذرد و چند سالی هم میشود که چندین جشنواره مد و لباس برگزار شده و کارگروه ساماندهی مد و لباس فعالیتهایی را در این عرصه داشته اما مانتوهای جلوباز و شیشهای به همراه شلوارهای ساپورت در سطح شهر خروجی ملموسی است که مردم جامعه به چشم میبینند و انگار فعالیتهای ایجابی کارگروه ساماندهی مد و لباس نتوانسته راه به جایی ببرد. حالا یک بار دیگر نیروی انتظامی وارد این عرصه شده و قرار است از اول شهریور با فروشندگان مانتوهای شیشهای و بدننما برخورد شود.
نبض مد جامعه در دست ما نیست؛ این موضوع ملموسترین واقعیتی است که میتوان آن را در سطح جامعه مشاهده کرد، به همین خاطر است که هر روز با یک نوع مد نامتعارف و در تضاد با ارزشهای جامعه ایرانی اسلامی مواجهیم؛ یک روز مانتوهای جلوباز و شلوار ساپورت به الگوی مد زنان و دختران جوان جامعه ما تبدیل میشود و روز دیگر مانتوهای شیشهای و بدن نما. این در حالی است که هم اکنون چهار سال از فعالیت رسمی کارگروه ساماندهی مد و لباس میگذرد و تاکنون چندین جشنواره برگزار و از طرحهای برتر ارائه شده در این جشنوارهها تقدیر شده است. با وجود این همچنان مدهای ماهوارهای و زیرزمینی در سطح شهر جولان میدهند. حالا و در سکوت و انفعال دیگر نهادهای متولی بحث عفاف و حجاب، یک بار دیگر پلیس اداره اماکن با ابزار برخورد سلبی به این حوزه ورود یافته تا شاید بتوان در سطح عرضه با بدپوششیهای ناشی از مانتوهای شیشهای و بدننما مبارزه کرد.
انفعال متولیان حجاب و عفاف
مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از کاملترین مصوباتی است که به مقوله عفاف و حجاب پرداخته است. این مصوبه تکالیف 26 دستگاه را در حوزه عفاف و حجاب معین و برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف 300 راهکار ارائه کرده است که هر کدام از این 26 دستگاه به تناسب نقشی که در نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف دارند، موظف به اجرای تعدادی از بندهای این مصوبه هستند. یکی از مهمترین نهادهای مسئول در این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس است. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفتوگو با «جوان » درباره چرایی ورود مدهای نامتعارفی همچون مانتوهای شیشهای به جامعه میگوید:ما حدود 150 سال است که مصرفکننده مدهای غیر ایرانی هستیم و این مسیر همچنان کم و بیش در جامعه و به خصوص در تولید سنتی لباس وجود دارد. بنا به تأکید وی مانتوهای حریر و بدننما قطعاً لباس مناسب برای اجتماع نبوده و با ارزشهای ما مخالف است اما اگر در سطح جامعه شاهد چنین مدهایی هستیم به دلیل آن است که مصرفکننده زیر بار مصرف این نوع از مدها میرود. قبادی معتقد است کارگروه مد و لباس دارد تلاش خود را برای ذائقهسازی در مخاطب ایرانی انجام میدهد اما نمیتوان در پروسهای چهار، پنج ساله همه چیز را تغییر داد. ضمن آنکه با وجود نمود زیاد تخلفاتی نظیر استفاده از مانتوهای شیشهای، درصد ناچیزی از جامعه از چنین پوششهایی استفاده میکنند.
باز هم پلیس وارد میشود
اگر سری به مراکز خرید بزنید درمییابید که خرید یک مانتوی مناسب چه کار سختی است. از سوی دیگر یکی از مهمترین عواملی که باعث میشود شاهد فراگیری مدهای نامناسب در سطح جامعه باشیم، اقتصاد پوشاک است. در حالی که میتوانید یک مانتوی جلوباز و شلوارهای تنگ و نامناسب را با قیمتی حدود 10 تا 15 هزار تومان هم تهیه کنید اما برای خرید یک مانتو و شلوار مناسب جز دردسر پیدا کردن مدلهای خوب ناگزیرید مبالغی بسیار بالاتر از این را بپردازید. حالا اما قرار است در سطح عرضه با این پوششهای نامناسب برخورد شود.
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان مانتوهای نامتعارف و شیشهای هشدار داد و گفت: طرح برخورد با فروشندگان مانتوهای شیشهای و نامتعارف از سیزدهم مردادماه امسال با هماهنگی اتحادیه پوشاک تهران و با محوریت مراکز تولید و عرضه مانتوهای نازک، چسبان، کوتاه و بدون دکمه در سطح تهران اجرا شد.
هلالی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح، تذکرات لازم از طریق ارسال پیامک از سوی اتحادیه پوشاک تهران به واحدهای صنفی ابلاغ شده بود، گفت: پس از این اطلاعرسانی، بازرسان اتحادیه، نظارتهای خود را از ابتدای سال به صورت مستمر در سطح تهران اعمال کردند که در نهایت مأموران اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه تهران، در نظارتی مشترک و در قالب یک طرح، برای برخورد با متخلفان به صورت همزمان وارد عمل شدند.
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا با اشاره به تعریف لباسهای مجلسی و عدم استفاده از مانتو در مجالس و محافل مختلف گفت: هرکدام از البسه مجلسی، داخل منزل و بیرون از منزل تعاریف مختلفی دارد و عرضه آنها باید براساس ضوابط و مقررات ابلاغ شده اتحادیه و نیروی انتظامی باشد؛ به طور قطع تولید و عرضه البسه برای داخل منزل بلامانع است اما اگر از اینگونه لباسها در مجامع عمومی استفاده شود، پلیس وظیفه دارد با افراد متخلف برخورد کند.
نبض مد جامعه در دست ما نیست؛ این موضوع ملموسترین واقعیتی است که میتوان آن را در سطح جامعه مشاهده کرد، به همین خاطر است که هر روز با یک نوع مد نامتعارف و در تضاد با ارزشهای جامعه ایرانی اسلامی مواجهیم؛ یک روز مانتوهای جلوباز و شلوار ساپورت به الگوی مد زنان و دختران جوان جامعه ما تبدیل میشود و روز دیگر مانتوهای شیشهای و بدن نما. این در حالی است که هم اکنون چهار سال از فعالیت رسمی کارگروه ساماندهی مد و لباس میگذرد و تاکنون چندین جشنواره برگزار و از طرحهای برتر ارائه شده در این جشنوارهها تقدیر شده است. با وجود این همچنان مدهای ماهوارهای و زیرزمینی در سطح شهر جولان میدهند. حالا و در سکوت و انفعال دیگر نهادهای متولی بحث عفاف و حجاب، یک بار دیگر پلیس اداره اماکن با ابزار برخورد سلبی به این حوزه ورود یافته تا شاید بتوان در سطح عرضه با بدپوششیهای ناشی از مانتوهای شیشهای و بدننما مبارزه کرد.
انفعال متولیان حجاب و عفاف
مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از کاملترین مصوباتی است که به مقوله عفاف و حجاب پرداخته است. این مصوبه تکالیف 26 دستگاه را در حوزه عفاف و حجاب معین و برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف 300 راهکار ارائه کرده است که هر کدام از این 26 دستگاه به تناسب نقشی که در نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف دارند، موظف به اجرای تعدادی از بندهای این مصوبه هستند. یکی از مهمترین نهادهای مسئول در این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس است. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفتوگو با «جوان » درباره چرایی ورود مدهای نامتعارفی همچون مانتوهای شیشهای به جامعه میگوید:ما حدود 150 سال است که مصرفکننده مدهای غیر ایرانی هستیم و این مسیر همچنان کم و بیش در جامعه و به خصوص در تولید سنتی لباس وجود دارد. بنا به تأکید وی مانتوهای حریر و بدننما قطعاً لباس مناسب برای اجتماع نبوده و با ارزشهای ما مخالف است اما اگر در سطح جامعه شاهد چنین مدهایی هستیم به دلیل آن است که مصرفکننده زیر بار مصرف این نوع از مدها میرود. قبادی معتقد است کارگروه مد و لباس دارد تلاش خود را برای ذائقهسازی در مخاطب ایرانی انجام میدهد اما نمیتوان در پروسهای چهار، پنج ساله همه چیز را تغییر داد. ضمن آنکه با وجود نمود زیاد تخلفاتی نظیر استفاده از مانتوهای شیشهای، درصد ناچیزی از جامعه از چنین پوششهایی استفاده میکنند.
باز هم پلیس وارد میشود
اگر سری به مراکز خرید بزنید درمییابید که خرید یک مانتوی مناسب چه کار سختی است. از سوی دیگر یکی از مهمترین عواملی که باعث میشود شاهد فراگیری مدهای نامناسب در سطح جامعه باشیم، اقتصاد پوشاک است. در حالی که میتوانید یک مانتوی جلوباز و شلوارهای تنگ و نامناسب را با قیمتی حدود 10 تا 15 هزار تومان هم تهیه کنید اما برای خرید یک مانتو و شلوار مناسب جز دردسر پیدا کردن مدلهای خوب ناگزیرید مبالغی بسیار بالاتر از این را بپردازید. حالا اما قرار است در سطح عرضه با این پوششهای نامناسب برخورد شود.
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان مانتوهای نامتعارف و شیشهای هشدار داد و گفت: طرح برخورد با فروشندگان مانتوهای شیشهای و نامتعارف از سیزدهم مردادماه امسال با هماهنگی اتحادیه پوشاک تهران و با محوریت مراکز تولید و عرضه مانتوهای نازک، چسبان، کوتاه و بدون دکمه در سطح تهران اجرا شد.
هلالی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح، تذکرات لازم از طریق ارسال پیامک از سوی اتحادیه پوشاک تهران به واحدهای صنفی ابلاغ شده بود، گفت: پس از این اطلاعرسانی، بازرسان اتحادیه، نظارتهای خود را از ابتدای سال به صورت مستمر در سطح تهران اعمال کردند که در نهایت مأموران اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه تهران، در نظارتی مشترک و در قالب یک طرح، برای برخورد با متخلفان به صورت همزمان وارد عمل شدند.
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا با اشاره به تعریف لباسهای مجلسی و عدم استفاده از مانتو در مجالس و محافل مختلف گفت: هرکدام از البسه مجلسی، داخل منزل و بیرون از منزل تعاریف مختلفی دارد و عرضه آنها باید براساس ضوابط و مقررات ابلاغ شده اتحادیه و نیروی انتظامی باشد؛ به طور قطع تولید و عرضه البسه برای داخل منزل بلامانع است اما اگر از اینگونه لباسها در مجامع عمومی استفاده شود، پلیس وظیفه دارد با افراد متخلف برخورد کند.
- ۹۴/۰۶/۱۵