سایت مشاوره وپاسخ گویی به شبهات وسوالات دینی و اعتقادی

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

ایا دخترهای امروزی حاضرندبایک مرد مذهبی یا طلبه ازدواج کنند؟




دختر ها چند دسته اند :

1 - بعضی ها به هیچ وجه حاضر نیستن با طلبه ازدواج کنند.

2- بعضی ها حاضر به ازدواج با طلبه هستند اما اگه غیر طلبه پیدا بشه اونو به طلبه ترجیح میدن

3 - بعضی دختر ها حاضرن زن یه آخوند بشن اما از بین یک خاستگار اخوند و یک خاستگار معمولی خاستگار اخوند رو ترجیح میدن.

4 - بعضی ها فقط و فقط دوست دارن با طلبه و روحانی ازدواج کنن.


************************


سید عباس سید نژاد در آب و نان نوشت


ازدواج اقشاری از جمله مسایلی است که در مطالعات علوم اجتماعی آن گونه باید و شاید به آن پرداخته نشده و بارها در دادگاه‌های خانواده مشاهده شده است که زن و شوهر به خاطر همین موضوع درخواست جدایی داده اند. ناسازگاری زن از شغل و حرفه‌ی همسرش از جمله مشکلاتی است که امروزه خانواده‌ها با آن درگیرند. اما از طرفی علاقه افراد به ازدواج  با فردی از یک قشر خاص را نمی شود نادیده گرفت.

یکی از آن موارد ازدواج با یک طلبه است. با توجه به مطالب قبلی که اینجا، اینجا و اینجا  نوشته بودم، وقتی نگاهی به کامنت ها و دغدغه‌های دختر خانم‌های گرامی کردم، یک مسئله خیلی به چشم می‌خورد و آن طرح این سوال است که؛ دخترها چگونه باید با خانواده یک طلبه ارتباط برقرار کنند وبه آن‌ها بگویند علاقه دارند همسر یک طلبه شوند؟ یا راه‌های ارتباط با یک طلبه برای ازدواج چیست؟

سوال، مهم و دغدغده، به‌جایی است؛

از آن‌جایی که نحوه ارتباط گیری طلبه‌ها با همسر آینده خود با سایر اقشار تفاوت دارد؛ مثلا آن‌ها اهل خیابان گردی نیستند ومعمولا به صورت تصادفی، نگاه لحظه‌ای و شخصا اقدام به پیدا کردن سوژه مناسب برای همسر آینده خود نمی‌کنند و سعی داشته حتی الامکان با واسطه این کار را انجام بدهند، برای همین لازم است در این باره روش های معقولی مورد بررسی قرار گیرد.

قبل از هرچیز یک طلبه بابد بداند، ازدواج او با یک دختر مذهبی، لازمه اش این است که دختر علاوه بر قبولی افکار و عقاید طلبگی، با مسلک طلبگی نیز آشنا باشد. چون همه ما می‌دانیم لزوما یک دختر مذهبی نمی‌تواند همسر مناسب برای یک طلبه باشد.

شیوه‌ی معرفی شدن یک دختر؛ همان طور که گفتم طلبه‌ها این دغدغه رادارند که شخص، اهل زندگی با یک طلبه  باشد و از همه مهمتر این علاقه را داشته باشد پس  لازم است دختر برای ازدواج با طلبه شخصا اعلان علاقه و آمادگی  کند. او می‌تواند در محفل‌های علمی مثل دبیرستان و دانشگاه، یا محفل‌های مذهبی مثل هیئت‌ها و زندگی اجتماعی به دوستان خاص خود بگوید و رسما بیان کند که به این نوع زندگی علاقه مند است. این کار می تواند با واسطه باعث شده این علاقه و آمادگی به گوش طلبه‌هایی که مستعدازدواج هستند برسد.

پیشنهاد به خانواده؛ اگر چه حیا و عفت دختر مانع از این می‌شود که مستقیما به پدر و مادر و خانواده خود بگوید ولی با توجه به محدودیت شیوه‌های آشنایی طلبه‌ها و چراغ سبز نشان دادن والدین به خواستگارها، گاهی لازم است مستقیم و غیر مستقیم بیان شود تا واقعا پدر و مادر بدانند.

شیوه بزرگان؛ چه خوب است وقتی پدر و مادر علاقه دختر خود را درک کردند، خودشان دنبال یک طلبه خوب و مناسب باشند و با توجه به فرهنگ ایرانی و رعایت رسومات درست، اسباب ازدواج آن دو را فراهم کنند. این شیوه خیلی از بزرگان بوده است(پاورقی)

ارتباط با همسر طلبه ها؛ همانطور که قبلا اشاره کردم، دختران می توانند با همسر طلبه‌ها آشنا شوند و باب رفاقت و دوستی را باز کرده که این کار علاوه بر آشنایی دختر به زندگی طلبگی، با وساطت همسر دوستش، اسباب معرفی خود را به طلبه ها فراهم کند.

رفت و آمد خانوادگی با طلبه‌ها؛ بدون شک ارتباط گیری و رفت و آمد خانوادگی با خانواده طلاب و برگزاری مهمانی ویژگی خاصی دارد. متاسفانه این کار خیلی از طرف خانواده ها انجام  نمی گیرد. که بخشی از این اشکال متوجه خود طلبه‌ها است. متاسفانه ارتباط خانوادگی بین طلبه‌ها و مردم کمی ضعیف است. به هر حال این ارتباط زمینه آشنایی شده و مقدمات ازدواج با یک طلبه را فراهم می‌کند.

بیان فضایل دختر در محافل؛ باید عوامل معرفی یک دختر به اجتماع را  بررسی کرد. یک اشکال عمده‌ای که در بین دختران مذهبی وجود دارد، عدم شناخت دیگران به فضایل و خوبی‌های آن‌ها است؛ کاری که پیامبر اکرم(ص) بارها در مورد دخترش فاطمه انجام می‌دادند. متاسفانه دیده شده دختری زیبا، باتقوا، محجوب، خوش اخلاق و… به دلیل عدم شناخت دیگران تا سنین بالا در خانه پدر مانده و بعضا موفق به ازدواج نشده‌اند و این در کشور ما به یک معضل جدی تبدیل شده است. البته این مورد منحصر به ازدواج طلبگی نیست ولی بدون شک ذکر همه این فضایل در کنار ابراز علاقه وی به طلبه ممکن است به راحتی مقدمات ازدواج با یک طلبه را فراهم کند.
با توجه به همه‌ی این نظرها و پیشنهادها معتقدم ، اگر انسان زندگی امام زمان (عج) پسندانه‌ی داشته باشد و در کنار آن توسل و توکل، خداوند سعادت زندگی او را مقدر می‌کند و این لزوما با ازدواج با یک طلبه شکل نمی‌گیرد چرا که دخترها باید توجه داشته باشند که عنوان طلبه داشتن دلیل خوشبختی و سعادت زندگی با او نیست. این یک مسئله کلی است و شامل همه اقشار جامعه می‌شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مرحوم کاشف الغطا وقتی می‌خواست برای تدریس برود،‌ مشاهده کرد که دخترش موی سر خود را شانه می‌کند. حس کرد که او نیازبه شوهر دارد. لذا روی منبر،  بعد از درس گفتند:  من  دختری دارم و قصد دارم او را به یک طلبه متدین بدهم. مرحوم آقا شیخ محمدتقی «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» صاحب مسترشدین ایستاد و نشست. به او گفتند به خانه بیا و او هم به خانه آمد. کاشف الغطا به او گفت چه داری؟ او گفت هیچ ندارم الاّ چند کتابی که در حجره است. گفت صبر کن تا از دختر بپرسم. به دختر گفت این جوانی که به خواستگاری تو آمده، از شاگردان خوب و متدین من است. آیا حاضری با او ازدواج کنی. دختر ساکت شد. کاشف الغطا هم به آقا شیخ محمدتقی گفت که دخترم حاضر است و چیزی هم نمی‌خواهیم. در خانه‌ی ما یک اتاق اضافه هست و همین اتاق را امشب برای تو حجله می‌کنم. همان وقت عقد را خواند و یک جهیزیه‌ی ضروری در اطاق به عنوان جهیزیه گذاشت و آنها شب به حجله رفتند. قبل از اذان صبح مرحوم کاشف‌الغطا در زدند و گفتند برای شما آب گرم کردم. غسل کنید تا نماز شبتان از بین نرود. آنها هم غسل کردند و این زن و شوهر رسیدند به آنجا که مجتهدین و مراجع تقلیدی تحویل جامعه دادند
۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۱
مm نصراصفهانی

یهودیان مخفی درایران چه کسانی اند؟ وترویج بابی گری وبهایی گری مخفیانه درایران

لیستی از یهودیانی که اسامی اسلامی دارند آمده است. این اسامی عمدتاً از
منابع زیر گرفته شده اند:

۱- مقاله "تکاپوی صهیونی در ایران معاصر" نوشته محمدتقی تقی پور٬ مندرج در
کتاب "پژوهه صهیونیت"٬ جلد دوم
۲- کتاب "سازمانهای یهودی و صهیونیستی در ایران"٬ از مؤسسه مطالعات و
پژوهشهای سیاسی
۳- کتاب "فرزندان استر"، نوشته جمعی از نویسندگان عمدتاً یهودی و به کوشش
هومن سرشار (یهودی ایرانی مقیم آمریکا)، نشر کارنگ
۴- شماره های مختلف ماهنامه بینا٬ ارگان انجمن کلیمیان تهران
۵- مقاله "جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران"٬ نوشته عبدالله شهبازی
۶- کتاب آمریکا بدون نقاب٬ توشته سید هاشم میرلوحی
۷- کتاب زرسالاران یهودی٬ نوشته عبدالله شهبازی
۸- کتاب مبانی فراماسونری، تألیف گروه تحقیقات علمی، ترجمه جعفر سعیدی
۹- برخی از اسناد منتشر شده ساواک در مطبوعات
***

- رحیم تربتی: عضو انجمن مرکزی تشکیلات صهیونیت ایران
- عزیزالله نعیم: رئیس تشکیلات صیونت ایران و اولین مدیر نشریه هگولا،
ارگان این تشکیلات
- عزیزالله برال: دومین مدیر نشریه هگولا
- عبدالله گلشن: عضو حبرا (نام اولیه انجمن کلیمیان تهران)
- لطف الله حی: عضو انجمن کلیمیان تهران و نماینده یهودیان در مجلس شورای
ملی(دوره های بیست و دوم و بیست و سوم)، مالک کارخانجات نخ ابریشم، نایلن،
کشمیران و رئیس فعلی فراماسونهای ایرانی در آمریکا
- حبیب الله القانیان: رئیس انجمن کلیمیان تهران(دوره پهلوی) ، عضو هیئت
مؤسس و هیئت مدیره بانک «توسعه صنعتی و معدنی ایران» و مالک کارخانه یخچال
سازی جنرال استیل، شرکت صنعتی روغن نباتی و صابون، شرکت صنایع پارس و
آمریکاو...
- عزیز دانش راد: عضو انجمن کلیمیان تهران
- حشمت الله کرمانشاهچی: عضو انجمن کلیمیان تهران و مدیرعامل کارخانجات
روغن نباتی نرگس شیراز
- نورالله حی: عضو انجمن کلیمیان تهران و مالک کارخانه نخ نایلن مدار
- نصرت الله منتخب: عضو انجمن کلیمیان تهران و مالک سینما پلازا واقع در
خیابان تخت جمشید
- مراد اریه: عضو انجمن کلیمیان تهران و نماینده یهودیان در مجلس شورای ملی
)دوره های چهاردهم و پانزدهم و نیز هفدهم تا بیستم) و مالک کارخانجات کاشی
سازی ایرانا، پلاستیک سازی، موکت بافی، ملامین، پتوبافی پرنیان
- روح الله مناسبتیان: عضو انجمن کلیمیان تهران
- عنایت الله منتخب: عضو انجمن کلیمیان تهران
- حبیب الله درویش پور: عضو انجمن کلیمیان تهران
- عبدالله ذهابیان: عضو انجمن کلیمیان تهران
- عزیزالله سیمانی: نماینده یهودیان در دوره اول مجلس شورای ملی
- عبدالله حکیم فر: از دست اندرکاران بانک ملی
- نصرالله افشانی: از دست اندرکاران بانک ملی
- روح الله بقایی: از دست اندرکاران بانک ایران و خاورمیانه
- عبدالله فروهر: از دست اندرکاران بانک ملی
- حشمت باباجانیان: از دست اندرکاران بانک ملی
- شکرالله آزرمی: از دست اندرکاران بانک ملی
- عبدالله اعتصامی اعظم: بانک مرکزی و رئیس اداره اعتبارات این بانک
- ناصر دایی زاده: معاون مدیرعامل بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران
- مراد صدیق: بانکدار
- حبیب الله فولادیان: از دست اندرکاران بانک شاهنشاهی و از تجار مشهور
بازار همدان
- فرج الله حکیمی: صراف
- عزیزالله حریری: مالک کارخانه لوازم آرایش پوندز
- روح الله کشفیان: مالک لابراتوار دارو سازی سانترال
- فرج الله منوچهریک مالک کارخانه لوازم آرایش آون
- ربیع عمید: مالک کارخانه عطرسازی
- صمد کشفی: مالک کارخانه جنرال پلاستیک
- *مرتضی* مساچی: مالک کارخانه تخته سه لایی
- *مرتضی* سنهی: مالک کارخانه کفش فردوس
- اسماعیل محبوبیان: مالک کارخانه چرم سازی همدان
- *مهدی* گبای زاده: مالک کارخانه پنبه هیدروفیل
- مجید نهورای: مالک کارخانه صفحه سازی اونیورسال
- شکرالله اشراقیان: مالک کارخانه تخت خواب فلزی
- برادران سعید و مسعود حکیم: مالک کارخانجات یخچالسازی وستینگهاوس و شرکت
امرسون الکتریک
- عزیزالله معراجیان: مالک کارخانه مواد پشم فلزی
- حبیب الله ثابت: سرمایه دار معروف دوره پهلوی، مالک 41 کارخانه عظیم
صنعتی و دهها شرکت بزرگ تجاری
- حاج(!!) عزیز القانیان: مالک هتل گیلان نو واقع در خیابان فردوسی تهران
- ناصر بنایان: یکی از مالکان هتل پانسیون واقع در کوچه جنب سینما امپایر تهران
- خلیل بنفشه: مالک دیگر هتل پانسیون
- شعبان معنوی: تاجر دارو
- نصرت الله دردشتی: مالک داروخانه امیرآباد واقع در امیرآباد تهران
- حکمت روان: مالک داروخانه تابان در خیابان شاه آباد تهران
- نعمت تهرانی: مالک داروخانه رویال در خیابان پهلوی
- صالح مرادی: مالک داروخانه شادمان در خیابان ژاله
- نورالله لوریان: مالک داروخانه طوس در خیابان پهلوی
- رحیم میهن: مالک داروخانه میهن در خیابان ژاله
- مراد زرهی: مالک داروخانه واشنگتن واقع در دروازه شمیران
- رحمت الله دلیجانی: مالک داروخانه هور در خیابان یوسف آباد
- رحیم طور: مالک داروخانه برلین در شمس العماره
- موسی مسجدی
- صفی بن هیبت الله: وزیر یهودی مغولان که از سوی ارغون شاه مغول
«سعدالدوله» لقب گرفته بود
- *علی* همدانیان: از فعالان صهیونیست
- *مرتضی* سنهی: رئیس کمیته ارت ایران (کمیته ای مخصوص آموزش نوجوانان
یهودی که شعبه کمیته ارت جهانی است و مرکز آن در سوئیس قرار دارد)
-*مرتضی* معلم: از اعضای انجمن صیونیت ایران
- *حسین* ملمد: از یهودیان ایران (پدر راوین ملمد عضو انجن کلیمیان تهران)
- *حسین* همدانیان: از فعالان صهیونیست
- *مهدی* انجمی: از یهودیان همدان (نوازنده)
- *مهدی* سرودی: از اعضای خانه جوانان یهود در دوره پهلوی
- *مهدی* کهنیم: از اعضای کمیته ارت
- *مهدی* حریری طلوع: از برزگان یهود ایران
- *مهدی* محبوبیان: از اعضای باند تاراج آثار تاریخی "ایوب ربنو" (و خواهر
زاده او)
- رحمن ربیع زاده: از بزرگان یهود شیراز در دوره پهلوی
- عبدالرحیم زر: از بزرگان یهود ایران
- رحیم متحده: از یهودیان اصفهان که در جمع آوری کمک مالی برای اسرائیل
فعالیت داشته است.
- لطف الله رحمانی: صهیونیست
- رحمت الله رفیعی: عضو خانه جوانان یهود در دوره پهلوی
- عصمت عقلیان: از یهودیان ایرانی ساکن فلسطین اشغالی
- عزیزالله صالح: از یهودیان اصفهان که در جمع آوری کمک مالی برای اسرائیل
فعالیت داشته است.
- سعید همتی: عضو انجمن دانشجویان یهود ایران در دوره پهلوی
- حیدر حکیمی
- ملاآقا لطف الله: از یهودیان مشهد
- ملا*محمدتقی* لیوی: از یهودیان مشهد
-  *محمد*ابراهیم رحمانی: از یهودیان مشهد
- خاندان *رمضان* اف: از یهودیان مشهد که به روسیه مهاجرت کردند.
-  حکیم نور*محمود*:**پزشک دربار ناصرالدین شاه
-  خاندان *مهدی زاده: *از یهودیان ساکن تهران
-  *مرتضی* معلم: پزشک یهودی
-  عبدالله خرمیان: نوازنده یهودی
-  روح الله خرمیان: نوازنده یهودی
-  نورالله خرمیان: نوازنده یهودی
-  شکرالله خرمیان: نوازنده یهودی
-  عزیزالله عزیزی: از یهودیان تهران در نیمه اول قرن بیستم میلادی
- نصرت الله باهر
- عطاءالله خان حافظی
- نورالله احتشامی
-  میرزا فرج الله حکیم
-  شکرالله ربانی
- فرج الله حکیم
- روح الله دلیجانی
- روح الله خال پاری: نویسنده و روزنامه نگار و از بنیان گذاران روزنامه
"عالم یهود" (دوره پهلوی)
- عبدالله باسون: از یهودیان عراقی مهاجر به ایران و موسس مدرسه یهودی
اتفاق در تهران
- لطف الله شکریان
- حبیب الله فرهومند
- فرج الله پرویزیان
- عطاءالله امیریان: مدیر مرکز ورزشی کاخ ورزش (دوره پهلوی)
- فتح الله بینا: نماینده اولین مجلس مؤسسان
- رحیم نامور: عضو مشاور کمیته مرکزی حزب توده
-عبدالله ساسون: از یهودیان عراق و از بزرگان خاندان ساسون٬ بنیانگذاران
تجارت تریاک در شرق. ساسونها به روچیلدهای شرق معروفند.
-*محمد* معتمد: پدر موریس معتمد، نماینده کلیمیان درمجلس شورای اسلامی (این
مورد را بر اساس شنیده هایم در این فهرست آورده ام. اگر کسی در این مورد
اطلاع موثق و یا منبع مکتوبی سراغ دارد ممنون می شوم که به من خبر بدهد.)
-ذبیح الله قربان: یهودی از بزرگان فراماسونری ایران در دوره پهلوی بود که
به فرقه بهائیت گروید.
-رحمت الله نجاتی: مرجع دینی یهودیان اراک تا سال ۱۳۴۶
-نورالله هاشم زاده: از یهودیان اراک
-*مهدی* انجمی: از یهودیان همدان
-نورالله ونوسی: از یهودیان همدان
-شکرالله خوش آهنگ: از یهودیان همدان
-نورالله شماش: از بزرگان یهود خرم آباد
-فیض الله ساکت خو: از اعضای فعلی انجمن کلیمیان تهران
-نورالله شمیان: از اعضای فعلی انجمن کلیمیان تهران
-حمیده مسجدی: از اعضای فعلی انجمن کلیمیان تهران
-شیوا رحیمیان: از اعضای فعلی انجمن کلیمیان تهران
-روح الله سپیر: پزشک یهودی که مؤسس بیمارستانی مخصوص یهودیان در تهران است
و در حال حاضر نام او بر این بیمارستان گذاشته شده است.
-*مرتضی* نی داود: موزیسین یهودی
-عبدالله همدانی: موزیسین یهودی
-نجات الله آنوبیان: هنرمند یهودی
-حمید اقبالی: از اعضای انجمن کلیمیان تهران
-رحمت حوری زاده: از اعضای انجمن کلیمیان تهران
-نغمه عرب زاده: عضو سازمان دانشجویان یهود ایران و نویسنده مجله یهودی بینا
-شعبان شهری
- عطاءالله خرم: نوارنده یهودی
- حمید خواجه نصیری: صهیونیست ساکن آمریکا
-*احمد امین* یالمان: روزنامه نگار فراماسون ترک
-*مصطفی* یالمان: تاجر ترک و عضو باشگاههای لاینز و روتاری
-عبدالرحیم عمر دنکر: استاد فراماسون ترک
روح الله ربیعی: از اعضای شبکه جاسوسی زیتون وابسته به رژیم صهیونیستی در
دوره پهلوی

عطاءالله امیریان: از اعضای شورای دائمی صهیونیست ایران در دوره پهلوی

نورالله زبرکانی: از اعضای شورای دائمی صهیونیست ایران در دوره پهلوی

نعمت الله زرگری: یهودی صهیونیست
- *حاج غلامحسین* حکیم: از یهودیان مسلمان نمای مشهد
- *حاج* *علی: *از یهودیان مشهد در قرن نوزدهم میلادی
-حاجی شکرالله جاوید: از یهودیان همدان
-حاجی *مهدی* بن آقا یاری: از یهودیان معروف همدان در قرن ۱۳ هجری شمسی
-حاجی *مهدی* بن آقا رفائیل: از یهودیان معروف همدان در قرن ۱۳ هجری شمسی
-حاجی شکرالله جاوید: از یهودیان معروف همدان در قرن ۱۳ هجری شمسی
-حاجی حبیب‌الله عطار همدانی: از یهودیان معروف همدان در قرن ۱۳ هجری شمسی

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱
مm نصراصفهانی

عزرائیل به چه معناست؟ کیست؟ چگونه جان می‌گیرد و چگونه جان می‌دهد؟

حضرت عزرائیل چگونه می‌میرد؟/ انسان‌هایی که لیاقت دیدار فرشته مرگ را ندارند

عزرائیل یا ملک الموت، واژه‌هایی که شنیدن نامشان به خودی خود انسان را به یاد خداوند، لحظه‌ مرگ و حضور فرشته الهی بر بالین میت می‌اندازد و القا کننده روزی است که فرد دیگر نمی‌تواند به دارایی‌، فرزندان و اصل و نسب خود تکیه کرده و از اندوخته‌ دنیوی خود بهره‌ای ببرد. واژه‌ عزرائیل در ذهن هر فرد القا کننده قطع ارتباط با دنیای مادی و تحمل درد و رنج جان دادن و قبض روح برای گذر از سرای دنیا به سوی جهان آخرت است.


در روایات از رسول خدا(ص) نقل شده است که «ما مِنْ بَیْت اِلاّ وَ مَلَکُ الْمَوْتِ یَقِفُ عَلى بابِه کُلَّ یَوْم خَمْسَ مَرّات» یعنی هیچ خانه اى نیست مگر این که فرشته مرگ بر در آن خانه در شبانه روز پنج بار مى آید و همچنین می‌فرمایند «سوگند به آن کسی که جان من در دست اوست اگر اهل خانه مکان او را ببینند و صدایش را بشنوند دست از مرده‌ی خود برداشته و بر حال خودشان گریه می‌کنند.» (بحار، ج 74، ص 188)

در ادامه این روایت ملک الموت می‌گوید: وای بر شما چرا شیون و ناله سر می‌دهید؟ به خدا سوگند رزقتان از بین نرفته و اجلتان نزدیک نگردید و به نزد او نیامده و روحش را نگرفتم مگر آنکه مامور به آن شدم، درباره شما نیز بر من حق و وظیفه است که نزدتان برگردم تا احدی از شما باقی نماند.

فرشته مرگ بر بالین همه انسان‌ها حاضر نمی‌شود

 حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ‌فرشته مرگ اظهار داشت: خداوند متعال افعالش را از طریق اصحاب خود انجام می‌دهد و در میان واسطه‌های حضرت حق، عزرائیل واسطه مرگ و حیات است.

وی افزود: آنچه ما به عنوان مرگ می‌شناسیم به نوعی اصل تولد است و در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است «الناسِ نیامٌ فَإذا مَاتُوا اَنتَبَهُوا» یعنی مردم خوابند هنگامی که

می‌میرند

 بیدار می‌شوند. پس هنگامی که حضرت عزرائیل جان فرد را می‌گیرد وجود او از قبل از مرگ بیشتر شده و از محدودیت‌ها نجات می‌یابد.

سرلک عنوان کرد: در واقع ملک الموت پیغام دوست و حبیب را می‌آورد و جایگاه ویژه‌ای در نزد پیامبران و اولیا الهی دارد.

سرلک در این خصوص گفت: حضرت عزرائیل یا ملک الموت، پادشاه مرگ بوده و محصور هستند و فرشتگانی در اختیار دارند که مامور قبض روح انسانها هستند، لذا تمام افراد لیاقت دیدار شخص عزرائیل را نداشته و ایشان فقط بر پیامبران و اولیای‌ الهی وارد می‌شوند.
وی افزود: حضرت عزرائیل در هنگام قبض روح پیامبر اکرم(ص)، حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت فاطمه(س) اجازه خواستند و با اجازه از خودشان روح آنها را از بدن جدا ساختند.

واژه «عزرائیل» به چه معناست؟
 
افراد اندکی در دنیا وجود دارند که در طول حیات خود آنقدر مطمئن زندگی کرده‌اند که نه تنها از به پایان رسیدن عمر خود نمی‌ترسند بلکه حتی هراسی از حضور حضرت عزرائیل، شب اول قبر و روز رستاخیز نیز ندارند.

حجت الاسلام و السلمین سرلک در رابطه با نحوه ورود عزرائیل بر افراد گفت: ورود عزرائیل بر افراد به میزان اعمال، رفتار و تقوای آنها و نحوه زندگی در دنیا بستگی دارد.

وی افزود: هر فرد هنگام قبض روح  به زندانی در آخرت همراه با عذاب الهی یا به ضیافت الهی خواهد رفت، پس به میزان این شرایط رفتار عزرائیل و یا فرشتگان مامور قبض روح با افراد متغیر خواهد بود.

این کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با معنای نام عزرائیل عنوان کرد: عزرائیل یک واژه عبری و سریانی است به نام بنده خدا و عبد خدا و این به این معنی است که در کار خدا تخلف نکرده و امر خدا را به درستی و بدون کم و کاست انجام می‌دهد.

تفاوت اجل مسمی و اجل معلق

انسان موجودی فانی است و برای هر فرد پایانی در نظر گرفته شده که با رسیدن زمان مرگ باید دست از اموال و امیال دنیایی خود کشیده و توشه آخرت بر دوش به دیدار حق بشتابد اما در برخی روایات از جابه‌جایی زمان مرگ در افراد صحبت شده است.

سرلک در رابطه با زمان مرگ و انواع اجل گفت: دو نوع اجل وجود دارد، یکی را اجل مسمی می نامند که غیر قابل تخلف و جابه‌جایی بوده و دیگری اجل معلق است.

وی افزود: خداوند در رابطه با اجل مسمی می‌فرماید: «اذا جاءَ اَجَلَهُم لا یَستَاخرونَ ساعةَ و لا یَستَقدِمون» به این معنی که اجل پیش و پس نمی‌شود و در اجل مسمی تخلفی روی نخواهد داد.

این کارشناس امور مذهبی در زمینه اجل معلق عنوان کرد: اجل معلق اجلی است که بنابر شرایط پیرامونی فرد قابل تغییر، قابل تاخیر و یا تقدم است.

وی با بیان اینکه قطع صله‌رحم و یا بی‌حرمتی به پدر و مادر از عمر افراد کم می‌کند، افزود: قطع صله رحم با دوستان و بستگان و بی‌حرمتی به پدر و مادر می تواند به میزان 5 تا 20 سال می‌تواند از عمر فرد کم کند و در مقابل افرادی نیز بوده‌اند که با انجام صله‌رحم، محبت به پدر و مادر و خویشان، صدقه دادن، رفع حوائج اشخاص و یاد خدا و مرگ با وجود رسیدن زمان مرگ چند سالی به عمرشان اضافه شده است.

عزرائیل چگونه خواهد مُرد؟
 
برای بسیاری از افراد شاید این سوال مطرح باشد که فرشته‌ای که پیام‌آور مرگ و پایان زندگی در دنیا است نیز روزی خواهد مرد؟ اگر تنها وجود خداوند متعال است که ابدی و ازلی است پس فرشتگان الهی نیز باید پایانی داشته باشند اما این پایان برای عزرائیل چگونه خواهد بود؟

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک خاطرنشان کرد: بنابر روایتی که از امام سجاد(ع) آمده است ایشان می‌فرمایند «هنگامی که اسرافیل در صور می‌دمد مرگ تمام موجودات را در کام خود فرو برده و سکوتی مرگبار عالم هستی را فرا می‌گیرد سپس خداوند به عزرائیل می‌فرماید: ای عزرائیل چه کسانی باقی مانده‌اند؟ فرشته مرگ می‌گوید: "انتَ الحی الذی لا یموت" شما که هیچ گاه نمی‌میری و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و من.»

خداوند به عزرائیل دستور می‌دهد که روح آن سه فرشته‌ مقرب درگاهش را قبض کند. سپس خداوند می‌فرماید: چه کسی مانده است؟ عزرائیل جواب می‌دهد: بنده ضعیف و مسکین تو عزرائیل، در این هنگام از طرف خدا خطاب می‌رسد بمیر ای ملک الموت. عزرائیل صیحه‌ای می‌زند که اگر این صیحه را مردم پیش از مرگ می‌شنیدند در اثر آن می‌مردند. وقتی تلخی مرگ در کامش پدیدار می‌شود، می‌گوید: اگر می‌دانستم جان کندن این مقدار سخت و تلخ است همانا در این باره با مومنین مدارا می‌کردم.

وی افزود: در این هنگام خداوند خطاب می‌‌کند ای دنیا کجایند پادشاهان و فرزندانشان؟ کجایند ستمگران و فرزندانشان؟ کجایند ثروت اندوزانی که حقوق واجب خود را ادا نکردند؟ امروز پادشاهی عالم از آن کیست؟ هیچ کس پاسخ نمی‌گوید، آن گاه خداوند خود می‌فرماید «اللهُ الواحدُ القهار» که پادشاهی از آن خداوند یگانه و قهار است.

در پایان باید گفت اگر هر فرد در دنیا توشه‌ نیک و پسندیده‌ای برای آخرت آماده و در جهت درست و طبق دستورات دین و احادیث اولیا و اوصیای الهی عمل کند، بدون نگرانی از حضور ملک الموت و نحوه قبض روح به استقبال مرگ رفته و به جای نگرانی از عذاب الهی خود را برای رفتن به یک ضیافت الهی آماده می‌کند. چه بسا فرشته مرگ با رویی گشاده و با آغوشی باز به استقبالمان آمده و بدون هراس همراهی‌اش کنیم.



۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱
مm نصراصفهانی